zondag 19 augustus 2018

Geschreven uitleg met foto`s Live avondje met mini albumpje


Hallo allemaal,

Dit keer een blogpost met veel foto`s van een mini albumpje.
Het is echt een mini want de maat is 7 cm breed bij 5 cm hoog en 2 cm dik.
Zo leuk om te maken, en misschien ook leuk om als cadeautje aan iemand te geven.


Zoals ik al vertelde is het een heel klein albumpje, maar toch nog plaats voor
16 kleine fotootjes. Het formaatje foto`s wat ik er in heb geplakt is 
ongeveer 3 x 4 cm.  Je kan ze natuurlijk ook groter erin plakken, maar dan heb je weinig ruimte voor versieringen. Dan zou je er b.v.  6 cm x 4 cm in kunnen plakken.


De voorkant heb ik beplakt met designpapier van 
Mintay - Birdsong. Een prachtig paperpad met leuke kleine extra`s er in zoals 
kleine plaatjes achter op de kaft die je kan uitknippen en ook zitten er wat velletjes in met
een soort plaatjes van fotolijstjes in en natuurlijk schitterend papier.


Hier even een foto van de bovenkant. Zoals je ziet heb ik er nog best veel kleine pagina`s in verwerkt.
En de kleur, helemaal mijn ding, lekker een mint groene basis cardstock.


Dit is de rug van het mini albumpje. Hier heb ik een kruissteek in gemaakt waar
jutte touw doorheen is gehaald. En natuurlijk hangen er ook wat frutsels aan, maar die heb ik even voor de foto aan de kant geschoven ;)


De eerste pagina is er eentje die je kan openen tot een soort drieluik.
Hier kan je in totaal al 6 fotootjes op kwijt.
Ik heb niet alles beplakt met fotootjes, maar heb hier en daar ook een leuk plaatje 
uit het paperpad er tussen geplakt.


Hier heb ik alle pagina`s even uitgeklapt.
Zoals je ziet zijn het eigenlijk 3 pagina`s, maar daarvan zijn er 2 in drieluik en 1 in tweeluik.

Zowel voor- als achterin heb ik een schuine pocket gemaakt.
Hierin heb ik zo`n klein papieren fotolijstje geschoven die in het paperpad zit.


En zo zie je hoe het boekje is als alle pagina`s weer zijn ingevouwen.

Ik weet bijna zeker dat het bij mij niet bij dit ene kleine albumpje blijft.
Het is zo leuk om te maken, en ook om te geven.

En voor jullie heb ik hier de beschrijving:



Chipboard of grijsboard:
5 x 7 cm ( 2 x )
5 x 2 cm ( 1 x )


Cardstock:
20 x 8 cm ( 1 x )
16 x 4.8 cm ( 1 x )
5 x 8 cm ( 1 x )

Verder komen er in de beschrijving nog meerdere maten voorbij, die je in het werk kan snijden.

Ook designpapier maten komen tijdens de beschrijving langs.

Neem de strook cardstock van 20 x  8 cm en plak hier in het midden het chipboard op. Leg het ongeveer 3 mm van elkaar af.

Ril even langs alle kanten en knip de hoekjes weg maar blijf ongeveer 2 mm van het chipboard af.




Plak nu het cardstock om het chipboard


Maak met een potlood puntjes op de binnenkant van de rug. Deze komen een halve cm zowel van boven – onder en zijkant. Dus je legt je liniaal op de rug en tekent op een ½ - 1.5 – 2.5 – 3,5 en 4,5 een puntje. Zie foto hieronder:







Maak op de puntjes een gaatje waar een touwtje naar keuze door kan. Dit haal je er zigzag doorheen zodat je aan de buitenkant kruis steken krijgt.



Ik ben aan de onderkant begonnen en van binnen naar buiten het touw erdoor gehaald, dan een gaatje hoger weer van buiten naar binnen. Aan de bovenkant komt het touw dan weer naar voren en heb daar een klein strikje op gemaakt.

Neem nu het stukje cardstock van 16 x 4.8 cm en plak dit aan de binnenkant.
Nu is de basis kaft klaar en leggen we deze even aan de kant.


Nu nemen we het stukje cardstock van 5 x 8 cm en rillen dit op 0.5 – 1.5 – 2.5 – 3 – 4 – 5 – 5.5 – 6.5 – 7.5 cm en vouw de rillijnen volgens onderste foto ( de 1 cm delen komen als berg, de halve cm delen zijn plakdelen die in de rug geplakt worden )


Doe tape op 1 kant van de 1 cm delen en doe tape op de halve cm delen.




Plak de cm delen tegen elkaar vast.



Nu kan je het beschermlaagje ook van de halve cm delen afhalen en plak je dit in de rug van het albumpje.


Nu gaan we de pagina`s maken.

Snijd cardstock van:

4,8 x 19,5 cm.  Ril deze op 6.5 en 13 cm. Plak deze aan het eerste “flapje” in je album.

Herhaal dit en plak hem aan het laatste “flapje”



Snijd cardstock van 4.8 x 13 cm en ril deze op 6,5 cm En plak deze aan de tweede “flap” in het albumpje. Ik heb deze met de open kant naar binnen.
Dan ziet het er zo uit:



Snijd 2 delen designpapier voor de binnenkant van de voor en achter pagina.
Dit is 6.5 cm breed x 4.5 hoog

Snijd cardstock van 4,8 x 6,5 cm en snijd deze schuin door midden. Deze punten plak je als pocket aan de binnenkant van de voor en achterpagina op het designpapier.



Snijd 2 delen cardstock van 5,5 x 3,5. Dit zijn de labeltjes in de pockets.

Beplak nu alle pagina`s naar eigen idee

Wil je ze allemaal beplakken dan snijd je 16 delen van 6 cm breed x 4.5 cm hoog.

Voor de voor en achterkant heb je nodig 2 delen van 7 cm breed en 4.8 cm hoog.  ( even nameten )
Plak eerst wel een lintje om het albumpje te sluiten op de voor en achterkant, daarna pas het designpapier.


Heel veel plezier met dit patroon.





 Paperpad Mintay - Birdsong 15,2 x 15,2 cm - MT-BIR-08 Grijskarton / Chipboard - 30,5x30,5cm - 2mm dik - 5 stuks  Joy! Crafts - Tacky Tape 6mm Vaessen Creative - Papiersnijder + riller - 30,5x11,5cm - 12x4,5Cardstock Pion Design - Pion Design Palette - Blue 1






Image and video hosting by TinyPic

14 opmerkingen:

Original handmade by Janneke zei

Wat een super leuk albumpje Janet!
Bedankt voor je uitleg en mijn to-do lijstje is weer aangevuld ;-)

Groetjes Janneke

Jessy meskens zei

Heb genoten van de live workshop zo een mooi albummetje . Bedankt voor deze handige uitleg met foto's !

Judith Thoonen zei

Wat gaaf is dit mini boekje, ik ga het vast maken op mijn gemak.
Je hebt het voor ons nu makkelijker gemaakt dat je met voorbeelden op je blog gezet hebt. Dank je wel.
Fijne dag/week nog.
Grt van Judith

Daphne zei

Ik vind dit echt heel erg leuk.
Ik heb ook veel foto albums gemaakt de laatste tijd, maar geen mini.
Desze ga ik zeker eens proberen, bedankt voor de uitgebreide uitleg hier.

Sonja zei

Hallo Janet, Het was weer genieten tijden de live uitzending!
En wat is het een dotje!! Ook bij mij zal het niet bij 1 albumpje blijven denk ik. Heel erg bedankt weer voor het leuke idee en de wederom fantastische uitleg!

Sylvia zei

Wauw !!! Wat een super leuk en gaaf albumpje. Mooi design papier en zo netjes afgewerkt. Bedankt voor deze goede uitgebreide blogpost.

Groetjes Sylvia

Anoniem zei

Wat je ook maakt: ik ben fan!! Je uitleg is altijd zo lekker rustig en duidelijk. Hoop dat je ons nog vaak blij zult maken met je gave ideeën.

Lieve groet,
Marga

Trea zei

Geweldig dit miniboekje.. kon de live uitzending helaas niet volgen, maar ben erg blij met je perfecte uitleg op je blog. Ben aan het freubelen gegaan en de basis is nu klaar. Moet alleen nog met designpapier en foto,s gaan werken.
Erg blij mee. Ga er beslist nog meer maken.
Dank je wel
Trea

roelie zei

hoi janet

bedankt voor de live en ook blog post super duidelijk heb het mini album net gemaakt leuk wel even met het midden stuk gezeten en naar 3x was het goed ha ha versieren moet nog verder en fotos uit printen maar hij is gaaf

gr roelie

Maia zei

OoooOo eigenlijk kwam ik op je blog even hoppen maar zag toen dit gave album!
Wat mooi gemaakt en hoe lief dat je dat deelt!
Deze ga ik zeker eens proberen te maken.
Groetjes Maia

Freubelmina zei

Hij is superleuk jeanet! Dat heb jij super uitgewerkt voor ons!!
Ik heb hem klaar maar het is een cadeau geworden dus de mijne volgt binnenkort!
Hartelijk bedankt en lieve groetjes, Wilma

Carmeij zei

Hartelijk bedankt voor dit leuke album. In eerste instantie zei ik niks met foto's te hebben maar later kwam ik oude foto's tegen en wilde iets maken voor zussendag. Ik heb het gemaakt voor mijn 3 zussen en ze vonden het geweldig!!!

JOKE zei

Wat een superleuk albumpje!!! Die ga ik zeer zeker maken!!! Mijn grote passie op dit moment is albums maken en die zijn 15 x 15 cm maar dit is echt heel erg leuk!!!
Liefs Joke

JOKE zei

Ik heb hem al klaar ook!!! Superleuk geworden....ik ga hem meteen op mijn blog zetten.
Liefs Joke