donderdag 5 maart 2020

Van broodplankje tot receptenbox

Hallo allemaal,

Een tijdje terug kregen we deze leuke broodplankjes binnen bij Hobbyvision.
Daarmee had ik het idee om er twee te gebruiken en deze tot een recepten bakje te maken.
Ik heb voor jullie hiervan een beschrijving gemaakt. Deze zal ik onderaan plaatsen.


Het gehele bakje heb ik in de witte gesso gezet en vervolgens ben ik hem gaan bewerken met
diverse rice papers en Cadence producten.
De rice papers zijn van de Jenine`s Mindful Art collectie.
Nadat ik de rice papers had geplakt heb ik met een tamponeerkwast diverse kleurtjes Cadence hybrid acrylic verf er op gezet. De kleurtjes die ik gebruikt heb zijn:
H-039, H091, H006, H028, H026 en H024 Deze kleuren heb ik een beetje door elkaar op de plankjes gezet. Dus eerst een roze tint, daarna wat grijstinten net zo lang tot ik het oke vond.
Na het drogen van de verf heb ik er nog met stempels wat crackle patroontjes op gestempeld en ben met de masks aan de gang gegaan.

De foto hierboven is de voorkant.


En de foto hierboven is de achterkant.


In het bakje heb ik 10 stevige kaartjes gestopt met een tabje aan de bovenkant.
Hier kan ik diverse recepten tussen bewaren.


Ook heb ik er diverse masks uit de JMA lijn op gebruikt.


Kijk eens hoe mooi de mask is. Ik heb er de Cadence Dora Perla pasta doorheen gedaan.
Langs de randjes heb ik nog zwarte Cadence distress pasta gedaan.

En dan nu voor jullie de beschrijving:


Zet de plankjes in de witte gesso.
Snijd grijsboard van:
8 cm x 14 cm ( 3 x )
Plak de delen als een U vorm op elkaar.
Je plakt dus de 8 cm kant van 1 deel OP de rand van de bodem, en het andere deel aan de andere kant van de bodem:


Snijd 2 strookjes kraft of ander stevig karton van 8 cm x 4 cm en ril deze op 2 cm ( je rillijn is 8 cm )
Plak deze in de geplakte hoeken als versteviging


Snijd 4 delen kraft of ander stevig karton van 11,8 cm x 4 cm Ril deze ook op 2 cm ( je rillijn is 11,8 cm)
Plak deze aan de binnenkant en 1 deel komen straks de plankjes aan vast.


Snijd 2 delen kraft of ander stevig karton van 9 cm x 4 cm Ril deze op 2 cm en plak ze onderaan


Verf de binnenkanten van dit bakje dunnetjes met witte gesso.


Als alles droog is plak je dit bakje op 1 kant van het plankje
Blijf hierbij ongeveer 2 cm vanaf de onderkant.

Duw het goed vast.
Plak nu het andere plakje er bovenop
Duw alles goed aan, en doe eventueel een paar elastiekjes om het bakje en plankje


Als het een beetje is opgedroogd, kijk dan alle plakrandjes nog even goed na, als je nog iets van een gaatje ziet, doe er dan nog wat lijm in. Een soort van dichtkitten van de naadjes 😉


 Schilder ook de zijkanten na het drogen even wit met gesso

Nu zoek je leuke delen ricepaper uit. De stukken die je wilt gebruiken haal je er uit door er eerst met een kwastje water langs te doen en dan kan je het deel zo uitscheuren.
Begin nu met het beplakken van het bakje. De stukken ricepaper gaan als eerst er op. Dit doe je b.v. met een matte medium zoals modpodge of liquitex.

Daarna kan je hem verder versieren met diverse Cadence producten of andere verfjes, stempels, masks enz…


Veel plezier er mee !

Made-by

Cadence - Distress Pasta - Black soot Cadence - Dora Perla Metallic Relief Pasta - Zwart Cadence - Dora Hybride metallic verf - ParelmoerCadence - Hybride acrylverf (semi mat) - Antraciet zwart Nuvo - Mixed Media Spatels - 2 stuks Vaessen Creative - Tamponeerkwast Varkenshaar 604 - #4Joy! Crafts - Grijskarton - Grijsbord 2mm 5x30,5 x 30,5Studio Light - Jenine's Mindful Art Collection - Rice Paper A4 - 09Studio Light - Jenine's Mindful Art Collection - Rice Paper A4 - 06Metal Art - Vintage Handvat 18x20mm - 5 stuksDutch Doobadoo - Dutch Hobby GlueFlorence - Kraft papier 300grams - A4 - 20 velDutch Doobadoo - Gesso White 250 mlTim Holtz - Distress - Collage 1,25" brushHouten Snijplank met handvatPRE-ORDER 1 - Studio Light - Jenine's Mindful Art Collection 3.0 - Clearstamp A6 - 11 (Oude muur)


3 opmerkingen:

Nancy Soetaert zei

Wat een fantastisch tof idée en supermooi uitgewerkt!

Carla van Gorkum zei

Oh, wat prachtig Janet !!! Kan dit alleen met Cadence producten ???? Of kan ik dit ook met andere pasta soorten en verf bewerken ???
Ik heb nl geen Cadence producten.

Groetjes Carla

Made by Janet zei

Dat kan zeker ook met andere producten. Alleen zal dan de uitwerking iets anders zijn. Dus lekker gebruiken wat je zelf wilt Carla.